 |
Obrněný průzkumný transportér BRDM-2
Nosič PTŘS a PLŘS
Základní typ: BRDM-2
Odvozený typ: BRDM-2 rch
BRDM-2 je dvojnápravový obojživelný kolový obrněný transportér s dobrou průchodivostí a manévrovací schopností schopný překonávat z chodu příkopy, okopy i vodní překážky. Jedná se o průzkumo-hlídkové vozidlo, jeho koncepce umožňuje vést bojovou činnost přímo z vozidla.
| Všeobecné údaje |
| |
Hmotnost vozidla v bojové připravenosti |
7 200 kg |
| |
Osádka |
4 osoby |
| |
Základní rozměry |
|
| |
- délka |
5 750 mm |
| |
- šířka |
2 350 mm |
| |
- výška přes věž |
2 310 mm |
| |
- výška po horní pancíř |
1 945 mm |
| |
- světlá výška |
340 mm |
| |
Maximální rychlost |
|
| |
- na cestě |
95 až 100 km.hod |
| |
- plavby |
9 až 10 km.hod |
| |
Překročivost (šířka příkopu) |
1,680 m |
| |
Minimální stopový poloměr zatáčení |
|
| |
na suchu |
9 m |
| |
na vodě |
10 m |
| Výzbroj |
|
| |
Velkorážný kulomet |
|
| |
- typ |
tankový |
| |
- značka |
KPVT |
| |
-ráž |
14,5 mm |
| |
- účinný dostřel |
2 000 m |
| |
- podávání nábojů |
z pásu |
| |
- počet nábojů celkem |
500 |
| |
Kulomet |
|
| |
- typ |
tankový |
| |
- značka |
PKT |
| |
- ráž |
7,62 mm |
| |
- účinný dostřel. |
1 500 m |
| |
- podávání nábojů |
z pásu |
| |
- počet nábojů celkem |
2 000 |
| |
Kulomety jsou spřaženy a jsou společně lafetovány ve střelecké věži |
|
| |
Výzbroj osádky |
|
| Zaměřovací a pozorovací přístroje |
|
| |
Přístroj |
TNP-A |
| |
- počet |
10 v řidičském prostoru, 6 v bojovém prostoru |
| |
Přístroj |
TPKU-2B |
| |
- počet |
1 (před velitelem) |
| |
Infrahled řidiče |
|
| |
- značka |
TVN-2B |
| |
- upevnění |
před řidičem nebo uložený
v bojovém prostoru |
| |
Infrahled velitele |
|
| |
- značka |
TKN-1 |
| |
- upevnění |
před velitelem nebo uložený
v bojovém prostoru |
| Motor |
|
| |
Typ |
GAZ-41 |
| |
Provedení |
osmiválcový čtyřdobý zážehový |
| |
Maximální výkon motoru při
3 200 ot.min |
103 kW |
| |
Rozsah otáček |
2 000 až 3 200 ot.min |
| |
Kompresní poměr |
6,7 |
| |
Uspořádání válců |
ve tvaru V |
| |
Objem válců |
5,53 dm3 |
| |
Objem mazací soustavy motoru |
9,5 1 |
| |
Chladiče oleje |
|
| |
- uspořádání |
3 trubkové umístěné v levém
chladiči chladicí kapaliny |
| |
Použité palivo |
benzín motorový |
| |
Objem palivových nádrží celkem |
290 l |
| |
Provedení chladicí soustavy |
kapalinová uzavřená s nuceným oběhem |
| |
Chladiče chladicí kapaliny |
|
| |
- provedení |
2 trubkové lamelové třířadé |
| |
Objem chladicí soustavy |
29 1 |
| |
Ventilátory |
|
| |
- provedení |
2 šestilistové s pohonem od
hřídele čerpadla chladicí kapaliny |
| |
Ohřívač motoru |
|
| |
- provedení |
termosifónový benzínový
s dmychadlem a zapalovací svíčkou |
| |
Spouštění motoru |
elektrickým spouštěčem |
| Převodné ústrojí |
|
| |
Spojka |
|
| |
- typ |
mechanická třecí suchá jednolamelová |
| |
- ovládání |
kapalinovým převodem |
| |
Převodovka |
|
| |
- typ |
mechanická s pomocnou převodovkou pro pohon vrtulového čerpadla |
| |
- počet rychlostních stupňů |
4 vpřed, 1 vzad |
| |
Přídavná převodovka |
|
| |
- typ |
mechanická s pomocnou převodovkou pohonu pomocných kol a pomocnou převodovkou pohonu navijáku |
| |
- počet převodových stupňů |
2 |
| |
- řazení převodových stupňů |
mechanické |
| |
Spojovací hřídele |
|
| |
- provedení |
trubkové s křížovými klouby,
dvouramennými unašeči
a jehlovými ložisky |
| Podvozek |
|
| |
Nápravy |
|
| |
- provedení |
přední řiditelná tuhá náprava,
1 zadní neřiditelná tuhá náprava, pohon všech kol |
| |
Diferenciály |
samosvorné kolíkové |
| |
Pérování |
listovými půleliptickými pery |
| |
Tlumení nárazů a výkyvů |
dvojčinnými kapalinovými
tlumiči (po dvou na každé nápravě) |
| |
- počet tlumičů |
4 |
| |
Vozidlová kola |
|
| |
- druh |
s vnitřním děleným ráfkem
a snímatelným kruhem |
| |
- počet vozidlových kol |
4 |
| |
- huštění pneumatik |
0,27 MPa |
| |
Pomocná kola |
|
| |
- počet pomocných kol |
4 |
| |
- pohon |
řetězem |
| |
- zdviháky pomocných kol |
4 hydraulické |
| |
- huštění pneumatik |
0,59 MPa |
| |
Brzdy |
|
| |
- provozní nožní brzda |
bubnová čelisťová jednookruhová působící na všechna kola |
| |
- ovládání |
kapalinové s tlakovým posilovačem |
| |
- ruční brzda |
bubnová působící na hnací
hřídel převodovky |
| |
- ovládání |
mechanické |
| |
Řízení |
|
| |
- druh |
mechanické šnekové (s tříchodou kladkou) s kapalinovým posilovačem |
| |
Pohon na vodě |
vrtulovým čerpadlem |
| |
Řízení na vodě |
dvěma kormidly umístěnými
ve výstupním otvoru výtlačného potrubí klapkami |
| |
- ovládání kormidel |
mechanické spojené s řízením
kol |
| |
- ovládání klapek |
kapalinové |
| Elektrické zařízení |
|
| |
Elektrická síť |
|
| |
- druh |
jednovodičová stíněná s ukostřeným záporným pólem |
| |
Napětí |
24 V |
| |
Akumulátor |
startovací olověný, 6 ST 68 |
| |
- počet ve vozidle |
2 |
| |
Alternátor |
se zabudovaným usměrňovačem |
| |
Spouštěč |
ST-111 |
| |
Rádiová stanice |
|
| |
- značka |
R-123 |
| |
- provedení |
přijímač a vysílač |
| |
- dosah při provozu se 4 m anténou
ve středně členitém terénu |
20 km |
| |
- dosah při provozu na náhradní anténu |
1 km |
Hlavní takticko-technická data tankové a automobilní techniky ČSLA
|



veškeré texty i fotografie zde uveřejněné podléhají licenci Creative Commons BY-NC-ND
|