Hlava ČSLA Zbraně Technika Výstroj Výzbroj Služba Fórum Muzeum KVH ČSLA Spolubojovníci

Menu OČSLA Druhy vojsk Insignie Osobnosti Muzea Taktika Výcvik Kultura literatura Internet Film Film

LETECTVO
| Zpět na předhled druhů vojsk | Historie letectva |

Letectvo ČSLA nepatřilo v žádném případě k silám, které by byly opomíjeny. Přes první proudové letouny MIG-15 již z roku 1950 probíhala průběžně modernizace našeho letectva podzvukovými i nadzvukovými letouny typu MIG-17F, MIG-19s, MIG-21 mnoha modifikací, MIG-23MF a MIG-29A, úderné letectvo dostalo letouny Su-7Bm, Su-7Bkl, MIG-21MF, MIG-23Bn, Su-22M4, Su-25k a vojskové letectvo vrtulníky Mi-1, Mi-2, MI-4, Mi-8, Mi-9, MÍ-17T, MÍ-24D a MÍ-24V.

400 bojových letounů a 100 vrtulníků, které měla ČSLA ve výzbroji v roce 1989, s dobře vycvičeným leteckým personálem snad dokazuje přesvědčivě, jaký význam byl letectvu přikládán. Možná, že bychom mohli vést diskusi, zda nebylo lepší vyzbro-jovat letectvo ještě modernější technikou. Sovětské letouny, které jsme v SSSR kupovali, byly dobré, ale mohli jsme odebírat i lepší, modernější. Uvážlivý přístup a ekonomická hlediska však sehrávala tehdy, podobně jako dnes, svoji roli.

Nepovažuji se za odborníka, který by mohl zcela zasvěceně psát o výhodách či nedostatcích letecké techniky. Vím však, že předností sovětských konstruktérů, kterou uznával i Západ, byla vždy konstrukce draku letounů. Naopak motory proudových letounů, zřejmě v důsledku nižší kvality technologií při jejich výrobě, měly kratší dobu do generálních oprav, ale i větší spotřebu paliva. To se projevovalo i v jejich kratším bojovém doletu (to znamená cestu k cíli, asi 10% paliva připadlo na splnění úkolu a návrat na letiště). Americké letouny stejné kategorie měly dolet nejméně 2x větší.

Velmi se osvědčovaly při cvičeních letouny k přímé podpoře boje pozemních vojsk Su-25. Rychlost pro plnění tohoto úkolu byla podzvuková, ale únosnost až 8 tun. Ještě v devadesátých letech se o jejich kvalitě, účelnosti a nízké ceně na různých aero-salónech vyslovovali i Američané.
Dopravní letectvo bylo schopné plnit úkoly, které odpovídaly jeho možnostem (AN-24, AN-26), velkokapacitní letouny jsme však neměli.

Významné a doceňované místo v armádě měly výcvikové proudové letouny čs. výroby L-29 DELFÍN a L-39 ALBATROS. Nejenže sloužily kvalitnímu výcviku našich nových pilotů, ale úspěšný byl i jejich prodej do zahraničí.

Letecká armáda představovala letecký svaz, který tvořily dvě letecké divize, dva samostatné letecké pluky, smíšený dopravní letecký pluk, dva vrtulníkové pluky a tři letky velení a průzkumu. Další nadzvukové letectvo se nacházelo ve dvou divizích Protivzdušné obrany státu.

| Zpět na předhled druhů vojsk |

Z knihy Generál studené války
zveřejněno se souhlasem autora

Vyhledat
Webarchiv


TOPlist

Excalibur Army

KVH ČSLA

Creative Commons License
veškeré texty i fotografie zde uveřejněné podléhají licenci Creative Commons BY-NC-ND

Klub vojenské historie ČESKOSLOVENSKÉ LIDOVÉ ARMÁDY
http://www.csla.cz - http://forum.csla.cz - http://kvh.csla.cz

 

ČSLA Zbraně Technika Výstroj Výzbroj Služba KVH Forum Spolubojovníci