Hlava ČSLA Zbraně Technika Výstroj Výzbroj Služba Fórum Muzeum KVH ČSLA Spolubojovníci

Menu OČSLA Druhy vojsk Insignie Osobnosti Muzea Taktika Výcvik Kultura literatura Internet Film Film

LETECTVO
| Zpět na předhled druhů vojsk | Historie letectva |

Vznik a vývoj vojenského dopravního letectva

Exilové vlády ve Velké Britanii, s velkým zájmem sledovaly ke konci války výcvik dopravních osádek, s cílem zajistit bezprostředně po válce nasazení vycvičených osádek ve svých armádách. Prioritní snahou našeho MNO ve VB bylo zřízení naší samostatné jednotky dopravního letectva. Jednotka měla zajišťovat spojení přes Gibraltar, severní Afriku a Itálii na Zakarpatskou Ukrajinu. Hlavním důvodem bylo propojení naší exilové vlády v Londýně s východní oblastí naší republiky.

Problémy letecké dopravy se řešily i u Čs. leteckých sil v Sovětském svazu. Naše letectvo tak zahájilo dopravu 14. dubna 1945, zřízením kurýrní služby mezi sídlem vlády v Košicích, a štábem 1.čs.as v SSSR letoun y PO-2 Kukuruznik-

V květnu 1945 vznikla při 1. smíšené letecké divizi Letňany Cvičná a dopravní skupina, zajišťující potřeby divize. Tato skupina zízkala postupně dopravní Siebely, JU 52, Bücker, Klemm, Fi Storch,Arado AR-96B, dále PO-2,JU-34,FW-58, ale i JU-352. Dne 10. července získala republika první civilní dopravní letouny Anson. Přeletem Ansonů zahájila Letecká dopravní skupina své poslání.

V září 1945 byla tato skupina u 1.smld zrušena a letouny předány Letecké dopravní skupině v Ruzyni. Tato skupina byla vojenská. V té době již byly k dispozici osádky vycvičené a dopravně činné u perutí RAF. Skupině velel major Tobyška (311.peruť). Činnost letecké dopravní skupiny byla ke 14.2.1946 ukončena a část leteckého personálu přešla k ČSLA, zbývající osádky přešly k nově vytvořenému Leteckému dopravnímu pluku 1 ve Kbelích.

Od listopadu 1943 se tak vytvářely, vyvíjely, byly cvičeny , začleňovány, vyčleňovány osádky, organizovány a reorganizovány jednotky až do února 1946, konečným vytvořením dopravního pluku.

Pluk měl zpočátku dvě letky, jednu dopravní a jednu výcvikovou. V té době narůstal požadavek výcviku osádek pro potřeby ČSA i pluku samotného. Bylo nutno krýt i úbytek dopravních osádek pluku samotného, vzniklý propouštěním osádek z bývalých příslušníků RAF, kteří přecházeli k ČSLA. U pluku byl za tím účelem zřízen desetiměsíční “Kurs dopravních letců“. Předmětem výcviku bylo létání podle přístrojů, bez viditelnosti země,lety v mracích a za omezené dohlednosti, řízené sestupy, lety dle radionavigace, které v té době byly u letectva spíše výjimkou. K dispozici byly dopravní letouny JU-52, a DC-3 „Dakoty“, dočasně i C3A Siebel. Kursy se opakovaly vždy při nástupu nových osádek, ať už ze škol, či – převážně- vybranými osádky od ostatních pluků.

V roce 1953 byla vytvořena třetí letka, zpočátku s letouny DC-3, později LI-2. Letka měla i dvě IL-12 určené pro vlekání kluzáků. K dopravnímu pluku přešly – již v květnu 1945 zakoupené dva CG4A- Haig-Horsa, známé v RAF jako Hadrian. Tento typ kluzáků si vysloužil obdiv již při hromadném nasazení při invazi do Normandie. S kluzáky přešli k pluku i piloti kluzáků – původně ze svazku výsadkových jednotek a vytvořili u pluku čtvrtou letku.

Výstavba pluku tak byla dokončena a dovršena v roce 1955, kdy byly dodány pro výcvik čtvrté letky vrtulníky MI-4. Pluk tak zahájil intensivní výcvik osádek i pro potřebu Spojovacího leteckého pluku v Letňanech, a pro Velitelskou letku velitelství letectva. Výcvikem pilotů vrtulníků byl dán základ pro další, široký rozvoj vrtulníků, jak u letectva, tak později, i u pozemních vojsk.

Nejen pro vedení intenzivního výcviku osádek, ale i pro úkoly ve prospěch výcviku výsadkových vojsk, pro úkoly plněné v rámci smlouvy s ČSA, jako byly lety do Bulharska k přepravě jahod, zástupní lety pro vnitrozemské linky ČSA, a zahraniční lety pro vládu republiky bylo pluku uděleno vyznamenání „Za vynikající práci“.

 

Vyhledat
Webarchiv


TOPlist

Excalibur Army

KVH ČSLA

Creative Commons License
veškeré texty i fotografie zde uveřejněné podléhají licenci Creative Commons BY-NC-ND

Klub vojenské historie ČESKOSLOVENSKÉ LIDOVÉ ARMÁDY
http://www.csla.cz - http://forum.csla.cz - http://kvh.csla.cz

 

ČSLA Zbraně Technika Výstroj Výzbroj Služba KVH Forum Spolubojovníci