Nákladní terénní automobil TATRA 148 VNM je určen k přepravě maximálně čtyřiceti osob, nebo užitečného nákladu do hmotnosti 13 000 kg. Na komunikacích utáhne automobil přívěsy o maximální přípojné hmotnosti 20 000 kg; v únosném terénu jeden nebo dva přívěsy do 10 000 kg.
| TAKTICKO-TECHNICKÁ DATA |
| |
Základní rozměry |
|
| |
Celková délka |
8 595 mm |
| |
Celková šířka |
2 500 mm |
| |
Celková výška (nezatíž.) přes poklop
budky |
2 600 mm |
| |
Celková výška s plachtou |
|
| |
- v dolní poloze |
2 900 mm |
| |
- v horní poloze |
3 250 mm |
| |
Minimální světlost podvozku |
290 mm |
| |
Výška ložné plochy od vozovky (nezatíž.) |
1 500 mm |
| |
Ložný prostor valníkové karosérie |
|
| |
- délka |
5 000 mm |
| |
- šířka |
2 300 mm |
| |
- výška bočnic s nástavky |
1 100 mm |
| |
- výška pod plachtou |
|
| |
(v dolní poloze) |
1 585 mm |
| |
(v horní poloze) |
1 885 mm |
| |
Ložná plocha |
11,45 m2 |
| |
Rozvor náprav |
260 + 1 320 mm |
| |
Rozchod kol |
|
| |
- přední nápravy |
1 966 mm |
| |
- zadních náprav (střední) |
1 770 mm |
| |
Výška osy tažného zařízení nad vozovkou (zatíž.) vzadu |
780 mm |
| HMOTNOSTI A NOSNOSTI |
|
| |
Celková hmotnost (maximální) |
|
| |
- na silnici |
23 500 kg |
| |
- v terénu |
18 500 kg |
| |
Užitečný náklad (vč. osádky) |
|
| |
- násilnici |
13 000 kg |
| |
- v terénu |
8 000 kg |
| |
Pohotovostní hmotnost |
10 500 kg |
| |
Maximální dovolená hmotnost přívěsu při celkové hmotnosti 18 000 kg |
| |
- po veřejných komunikacích |
20 000 kg |
| |
- v terénu |
10 000 kg |
| |
Celková hmotnost jízdní soupravy |
|
| |
- na silnici |
38 000 kg |
| |
- v terénu |
28 500 kg |
| JÍZDNÍ VLASTNOSTI |
|
| |
Vnější stopový průměr zatáčení |
17 ±1 m |
| |
Vnitřní stopový průměr zatáčení |
12 ±1 m |
| |
Obrysový průměr zatáčení |
21 ±1 m |
| |
Nájezdový úhel |
|
| |
- přední |
40° |
| |
- zadní |
25° |
| |
Brodivost (bez úprav) |
800 mm |
| |
(při použití nástavků sání) |
1 400 mm |
| |
Maximální dovolená rychlost |
80 km/h |
| |
Jízdní dosah |
1 000 km |
| SPOTŘEBA |
|
| |
Základní spotřeba paliva automobilu
o celkové hmotnosti 23 500 kg
při 50 km/h na 100 km |
32,5 1 +5 % |
| |
Spotřeba paliva ve vytápěcím zařízení |
2,5 l/h |
| |
Spotřeba motorového oleje |
max. 1,6 % spotřeby paliva |
| TECHNICKÉ ÚDAJE |
|
| |
Pohon |
6x6 |
| |
Motor |
vícepalivový, čtyřdobý, vznětový s přímým vstřikem paliva |
| |
typ |
TATRA 2-928-17 s omezovacím regulátorem |
| |
počet válců |
8 |
| |
uspořádání válců |
samostatné válce ve dvou řadách uspořádané do ,,V" |
| |
vrtání/zdvih |
120/140 mm |
| |
rozvod |
ventilový, s jedním vačkovým hřídělem, zdvihátky, rozvodovými tyčkami a vahadly |
| |
kompresní poměr |
16,5:1 |
| |
čistý výkon |
148,6 kW -5 % při
2 000 ot/min |
| |
čistý točivý moment |
813 Nm při 1 200 ot/rnin |
| |
přeběhové otáčky regulované |
max. 2 300 ot/min |
| |
volnoběžné otáčky |
500-600 ot/min |
| |
mazání motoru |
tlakové, oběžné z nádrže |
| |
čističe oleje |
síťový s hvězdicovou vložkou,
odstředivý obtokový RHO 2b čističe nasávaného vzduchu |
| |
- typ |
ČOL 350 |
| |
- počet |
dva kapalinové |
| |
předčističe |
dva PC 350 |
| |
chlazení |
vzduchové nucené s jedním chladicím ventilátorem |
| |
Spojka |
|
| |
druh |
suchá třecí, dvoulamelová, vestavěná do setrvačníku, s kapalinovým ovládacím ústrojím a se vzduchovým posilovačem |
| |
počet lamel |
2 |
| |
rozměr spojkového obložení |
350/190 mm |
| |
potřebná síla na pedál |
14,7 kp |
| |
Převodovky |
|
| |
Hlavní převodovka |
|
| |
Druh |
převody čelními ozubenými koly se šikmým ozubením, 2. až 5. rychlostní stupeň s jištěnou synchronizací |
| |
Počet rychlostních stupňů |
5 - vpřed, 1 - vzad |
| |
Mazání |
rozstřikem |
| |
Řazení |
mechanické, odloučené |
| |
Přídavná převodovka |
|
| |
Druh |
převod ozubenými koly, smezinápravovým diferenciálem pro zdvojenou zadní nápravu |
| |
Počet rychlostních stupňů |
2 (normální a redukovaný) |
| |
Mazání |
olejovou náplní |
| |
Řazení |
mechanické, odloučené |
| |
Nápravy |
|
| |
Druh |
s kyvadlovými polonápravami, nezávisle odpérovanými |
| |
Počet náprav |
3 |
| |
Hnací nápravy |
obě zadní ve stálém záběru,
pohon přední nápravy lze elektropneumaticky zapnout |
| |
Pérování |
|
| |
- přední náprava |
torzními tyčemi a teleskopickými olejovými tlumiči |
| |
- zadní nápravy |
dvěma půleliptickými progresivně působícími listovými pery, podélně uloženými |
| |
Stálý převodový poměr |
|
| |
- v rozvodovkách náprav |
1:3,38 |
| |
Diferenciály |
|
| |
- přední nápravy |
se čtyřmi čelními satelity a dvěma centrálními koly s čelním ozubením, se závěrem diferenciálu ovládaným elektropneumaticky |
| |
- zadní nápravy |
dva, každý se šesti čelními satelity a dvěma centrálními koly s čelním ozubením, se závěrem diferenciálu ovládaným elektropneumaticky |
| |
Řízení |
|
| |
Druh řízení |
volantové, s kapalinovým posilovačem. Převodovka řízení
se šnekem a dvěma palci řízení uloženými na jehlách v pouzdře |
| |
Celkový počet otáček volantu
k dosažení celého rozsahu rejdu |
6,5 |
| |
Průměr volantu |
550 mm |
| |
Brzdová soustava |
|
| |
Provozní brzda |
|
| |
Druh |
vzduchová, dvouokruhová,
ovládaná nožním pedálem Průměr brzdových válců |
| |
- přední náprava |
100 mm |
| |
- zadní nápravy |
100 mm |
| |
Průměr brzdových bubnů |
|
| |
- přední náprava |
406 mm |
| |
- zadní nápravy |
420 mm |
| |
Celková brzdící plocha |
7 440 cm2 |
| |
Nouzová a parkovací brzda |
|
| |
Druh |
ruční, mechanická působící
na kola přes hnací ústrojí |
| |
Průměr brzdového bubnu |
300 mm |
| |
Účinná brzdící plocha |
545 cm2 |
| |
Odlehčovací brzda |
|
| |
Druh |
výfuková, uzavírá výfukové
potrubí a přívod paliva |
| |
Kola a pneumatiky |
|
| |
Druh kol |
disková s 10 otvory |
| |
- na přední nápravě |
jednoduchá |
| |
- na zadní nápravě |
podvojná |
| |
Hmotnost úplného kola |
asi 135 kg |
| |
Rozměr ráfku |
8,0-20-162,5/335 |
| |
Rozměr pneumatik |
ll,00-20eHD 14 PR |
| |
Předepsaný přetlak |
7 kp.cnT2 |
| |
Elektrické zařízení |
|
| |
Jmenovité napětí elektrického zařízení |
24 V |
| |
Ukostření |
záporný pól |
| |
Odrušení elektrického zařízení |
podle stupně II. c ČSN 34 2875 |
| |
Akumulátory |
dva, 6 SST 175 Ah, zapojené
do série |
| |
Alternátor |
vodotěsný, 24 V/30 A
typ 02-9517.00 |
| |
Regulátor s usměrňovačem |
vodotěsný, typ 02-9424,00 |
| |
Spouštěče |
vodotěsný, 24 V |
| |
Světlomety |
2 vodotěsné, symetrické |
| |
Topení |
typ 12 BON 3 |
| |
- plný výkon |
700 ±800 W |
| |
- snížený výkon |
400 ±600 W |
| |
Svítilny zadní skupinové |
|
| |
- pravá bez okénka |
vodotěsná, obsahující brzdové, koncové a směrové světlo |
| |
- levá s okénkem |
(navíc pro osvětlení VPZ) |
| |
Svítilny směrové boční a čelní |
vodotěsné |
| |
Houkačky |
dvě, elektropneumatické |
| |
Zásuvky |
|
| |
- pro vnější spouštění ZAB |
1 |
| |
- pro konzervační nabíječ |
2 |
| |
- pro pomocná světla při práci
s přídavným zařízením |
2 |
| |
- pro montážní svítilnu a infrapřístroj |
1 |
| |
- sedmipólová pro přívěs |
1 |
| |
- sedmipólová pro vlečení |
1 |
| |
- pomocná sedmipólová zásuvka (červená) pro pomocné osvětlení
při práci s podvalníkem |
1 |